"Książki to drogowskazy". Co czytała sobie... Aga Zaryan (2)

Okładka
Czy bez książek i kontaktu ze słowem bylibyśmy tym, kim jesteśmy? Jak ważne są pierwsze lektury w kształtowaniu człowieka od dzieciństwa? A co bywa czasem ważniejsze niż czytanie?*

Na te pytania próbują odpowiedzieć Ewa Świerżewska i Jarosław Mikołajewski wraz ze swoimi rozmówcami w książce "Co czytali sobie, kiedy byli mali?".

Oto fragment rozmowy z Agą Zaryan:

Jakie cechy powinna posiadać książka, żeby można ją było określić mianem ważnej?
Dla mnie musi mieć walor emocjonalny. Pochłaniać dziecko bez reszty. Do tej kategorii zaliczyłabym "W pustyni i w puszczy" - ta książka zrobiła na mnie niesamowite wrażenie. Z pomysłów zawartych w "Dzieciach z Bullerbyn" korzystałam, budując z przyjaciółką pocztę sznurkową między naszymi blokami, czy wyrywając sobie mleczne zęby nitką przyczepioną do klamki. Przy "Lessie, wróć!" płakałam jak bóbr.
[...]
Co jeszcze jest istotne w ważnej książce?
Żeby uczyła czegoś pożytecznego, na przykład tego, jak być dobrym i porządnym człowiekiem. To przydatna informacja dla małego człowieka. Dobrze, jeśli ma cel edukacyjny - ważną lekturą z dzieciństwa była dla mnie książeczka "nie wierzcie w bociany" z zabawnymi ilustracjami Lutczyna.

Okładka
Takie wprowadzenie do życia w rodzinie?
Tak, mocno zapadła mi w pamięć okładka z przekreślonym bocianem. Wracałam do tej książki wielokrotnie, chętnie oglądałam rysunki... Między innymi dzięki niej wcześnie wiedziałam, skąd się biorą dzieci.
Książki to drogowskazy, niezastąpione w procesie wychowywania małego człowieka, ale również wyrabiania w nim wrażliwości na czyjąś krzywdę, rozwijania empatii, uczenia tolerancji i otwartości. Książki uczą także poczucia humoru. Uwielbiam Roalda Dahla.
[...]
Czym we wspomnieniach z dzieciństwa są dla Pani książki - bardziej treścią czy przedmiotem?
To jest połączone. Fascynujące w czytaniu jest to, że tekst przetwarzany w wyobraźni owocuje obrazami, a z drugiej strony są ilustracje, które wzbogacają tekst.
Ale, tak jak wspomniałam wcześniej, książki są przede wszystkim podpowiedzią - jak się poruszać w świecie i jakim być człowiekiem. Dlatego tak ważne jest, by dzieci czytały dużo wartościowych książek, bo w nich zawarta jest ogromna mądrość życiowa, którą przyswaja się wraz z lekturą - z przyjemnością i niepostrzeżenie.

* Ten fragment pochodzi z notki z ostatniej strony okładki


"Co czytali sobie, kiedy byli mali?" Rozmawiali: Ewa Świerżewska i Jarosław Mikołajewski. Agora SA, Warszawa 2014, s. 298-309

Aga Zaryan w swoim domu (2010)

Komentarze