Leopold Staff: "Czytelnicy"


Leopold Staff (1878 - 1957)


Zmierzchem, gdy gaśnie blask słonecznej kuli, 
Nad brzegiem wody, gdzie drzew widma mdleją, 
Marzy młodzieniec, spragniony nadzieją 
Całując karty powieści o Julii. 

I gdzieś o setki mil, parku aleją 

Krocząc samotnie, dziewczyna najczulej 
Tę samą księgę do piersi swej tuli, 
Szepcąc z słodyczą oddania: „Romeo”! 

Ta sama książka, chwila i tęsknota 

Otwarła duszom ich miłości wrota, 
Gdzie, wszedłszy razem w swych wiosen ozdobie, 

W objęciu wspólnym przeżyły ekstazy 

Pierwszych upojeń, nie znanych dwa razy,

Choć się nie znają ni wiedzą o sobie. 


Okładka

"Wiersze o książkach". Czytelnik, Warszawa 1964, s. 35

Komentarze

  1. Nie znałam tego wiersza, jak dobrze, że go umieściłaś:-)
    Jutro idę na Stare Powązki, to postawię znicz koło kałamarza - za ten wiersz i za wszystkie inne!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O, czy mogłabyś postawić jeszcze jeden - ode mnie? Bardzo proszę! :-)
      Odszukałam grób Staffa na Twoim blogu i widzę, że na te znicze jest sporo miejsca obok kamiennego kałamarza. :-)

      Usuń
  2. Kolejny niesamowity zbieg okoliczności: wyobraź sobie, że dziś rano kupiłam korespondencję Staffa i Tuwima. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O! Tak, to niesamowite, po raz kolejny podążamy tymi samymi tropami. :-)
      Ja dowiedziałam się dzisiaj rano o tej niewielkiej książeczce z wierszami o książkach i natychmiast ją wypożyczyłam w mojej bibliotece. Jest tu więcej perełek, najładniejsze zamieszczę stopniowo. A ten wiersz Staffa mnie urzekł "od pierwszego spojrzenia". :-)
      Zaraz poszukam w moim katalogu tej korespondencji.:-)

      Usuń
    2. Korespondencję wydał PIW w 1974 r. pod tytułem "Z tysiącem serdeczności". Niestety, jest cieniutka. :( Świetna jest też książka "W kręgu literackich przyjaźni. Listy" Staffa.
      Ta antologia zapowiada się świetnie. Mam nadzieję na kolejne perełki, bo to biały kruk. :)

      Usuń
    3. Korespondencję zidentyfikowałam i już zamówiłam w mojej bibliotece. Poszukam jeszcze zaraz listów Staffa. Dziękuję. :-)

      Tak, ta antologia została wydana w roku 1964 z okazji dwudziestej rocznicy istnienia Spółdzielni Wydawniczej "Czytelnik" w nakładzie tylko 3290 (!) egzemplarzy. Perełki już wybrałam, będę je dodawać stopniowo. :-)

      Usuń
    4. Mam nadzieję, że listy Staffa przypadną Ci do gustu. Tutaj próbki: http://plaszcz-zabojcy.blogspot.com/search/label/Staff%20Leopold
      Z góry dzięki za perełki w odcinkach.:)

      Usuń
    5. Dziękuję, zaraz przeczytam. :-)
      Pomyślałam sobie, że posty z wierszami z tej książki będę przedstawiać w jednolitym układzie graficznym (zdjęcie poety, wiersz, zdjęcie okładki), tak żeby już sam wygląd posta wskazywał na tę antologię. :-)

      Usuń

Prześlij komentarz