Człowiek przestał być małpą (...) w dniu gdy została napisana pierwsza książka.

18 stycznia [1985]
  Mało znany jest Drobiazg do antologii o książkach, napisany przez Zamiatina w roku 1928. "Kiedy moje dzieci wychodzą na ulicę źle ubrane, boli mnie to. Kiedy obrzucane są kamieniami przez ulicznych łobuziaków, cierpię nad tym. Kiedy chirurg zabiera się do krajania ich lancetem, wolałbym, aby ciął moje własne ciało. Moje dzieci to moje książki, innych nie mam. Są książki o takim samym składzie chemicznym, jak dynamit. Jedyna różnica polega na tym, że kawałek dynamitu wybucha raz, a książka wybucha tysiące razy. Człowiek przestał być małpą, pokonał małpę, w dniu gdy została napisana pierwsza książka. Małpa nie zapomniała o tym do dzisiaj: spróbujcie dać jej książkę, podrze ją natychmiast na strzępy, splugawi, opluje".

Gustaw Herling-Grudziński: Dziennik pisany nocą. 1984-1988. Oficyna Wydawnicza Plejada przy Fundacji na rzecz wydawania "Tygodnika Literackiego" oraz Wydawnictwo "Dom Słowa Polskiego". [Warszawa] [1990], T. 1, s. 104-105

Komentarze