Marcel Pagnol: "Chwała mojego ojca. Zamek mojej matki".

Okładka
"Czytelnik - to znaczy: prawdziwy czytelnik - jest prawie zawsze przyjacielem.
Poszedł wybrać książkę, wziął ją do rąk, zaprosił do siebie.
Będzie ją czytał w ciszy, siedząc w ulubionym kącie, w swoim domowym otoczeniu.
Będzie ją czytał sam i nie zniesie, żeby ktoś inny wtedy podczytywał, zaglądając mu przez ramię. Na pewno jest w domowym stroju albo w piżamie, w ręku trzyma fajkę. Ma do ciebie całkowite zaufanie.

Nie znaczy to, że polubi tę książkę. Być może przy trzydziestej stronie wzruszy ramionami i powie ze złością: "Ciekaw jestem, po co drukują podobne głupoty!".

Ale autora tam nie będzie i nie dowie się o tym. ..."

Marcel Pagnol, z przedmowy do: "Chwała mojego ojca. Zamek mojej matki". Wydawnictwo Esprit, Kraków 2010, s. 11

Komentarze